Ungdom og identitet:
Erik H. Erikson, Anthony Giddens, Thomas Ziehe og Kenneth J. Gegen er blot nogle få teoretikere som behandler området "Ungdom og Identitet". Nogle har dem har fælles træk, hvor andre er fuldkomne modsætninger. Nedenunder vil der være en række kendetegn ved hver af dem og hvad de mener kendetegner ungdom og identitet - den svære tid i menneskets liv:
Thomas Ziehe:
·
Det nye samfunds påvirkning af især unge,
narcissistisk ungdom.
·
3 vigtige årsager til den postmoderne psykologi:
o Flere
penge
o Traditioner
i opløsning
o Mediernes
betydning
Kulturelt frisatte:
·
Social arv:
·
Familien betyder mindre.
o Andre
siger den har fået en anden rolle.
·
Religionen mister betydning.
Anthony Giddens:
·
Sociale areaner
o Sociale
grupper, som vi færdes i.
§
Lige som i et cirkus går man ind og viser sit
nummer og hvem man er.
o Vi
har forskellige roller i de forskellige grupper.
Giddens og Ziehe:
·
Individet er i fokus – der er personen selv, som
skaber sit liv.
o Hvor
vi får har brugt meget tid på at ”sælge” os selv, gør vi det ikke længere, idet
vi hele tiden skifter, og det med at ”sælge” os selv skal gå meget hurtigere.
§
Vores påklædning er med til at vise hvem vi er.
Kernen
Giddens:
·
Vi har en kerne vi udvikler gennem puberteten,
som vi tager med os resten af livet: Vores kerne.
Socialkonstruktionismen: Der findes
ikke noget i kernen. Vi ændrer os.
·
Identitet: En fast kerne, som udvikles i
ungdommen, og forstætter livet ud,
·
Mål: En fast kerne – samme identitet på tværs af tid og rum
Problem: ikke alle unge finder den
faste kerne og vil siden hen veksle mellem mange identiteter med forvirring og
nederlag.
Erik H. Erikson:
·
Elev af Freud.
·
Psykoanalyse
·
Udvikling -> øgede krav -> KRISE! ->
Nyt udviklingstrin. (Krise: vendepunkt i vores liv, ikke nødvendigt dårligt)
o Dette
gentager sig på hvert enkel trin.
·
Pubertet: Fysisk modning, social udvikling ->
forældre sætter grænser for selvstændigheden -> Hvem er jeg?!
Identitetsforvirring -> Identitet, identitetsforvirring, negativ identitet.
o Vi er først ude af krisen, når vi har fundet
vores identitet.
o Negativ
identitet: kan ikke leve op til kravene, forvirret
(Positiv) Identitet ifølge Giddens
og Erikson:
·
Integritet: Man skal være den samme person i
alle rum. Hvis man skifter rundt, har man ikke fået dannet sin identitet.
·
Kontinuitet: Samme identitet iver tid
·
Mig selv og andre: Andre skal opleve mig, som
jeg oplever mig selv.
·
Positiv identitet: tilvalgt.
Selvet:
·
Selvet er mennesket indre forestilling om sig
selv. Det indebærer:
o Selvopfattelse
o Selvbillede
o Selvkontrol
o Selvfølelse
Negativ udvikling i puberteten (negativ udvikling)
·
Identitetsforvirring
·
Negativ identitet: en identitet udviklet i trods
mod forældrene og samfund -> skabt i trods.
·
Overtager andres identitet: Man overtager
forældres normer og værdier. Virker moden, men har ikke udviklet en selvstændig
udvikling.
Positiv identitet: Til
valgt >< Negativ identitet: Skabt i trods.
Socialkonstruktionismen:
·
Er en samling af flere teorier under samme hat.
·
Kenneth J. Gegen
·
Socialkonstrueret: Alting er socialt konstueret
– de vi er blevet enige om
·
Dialektik: Vi påvirkes af hvad man i samfundet
er blevet enige om og vi forsætter selv denne sociale konstruktion
·
Sproget: I sproget kan man analysere hvad der er
socialt konstrueret
·
Diskurser: Diskurser er de værdiladende ord, som
vi i fællesskab tillægger betydning.
·
Fokus: Det dialektiske forhold mellem mennesker
og samfund.
·
Det Relationelle selv:
o Selvet
er til forhandling.
o Vi
er kun noget i kraft af at andre anerkender vi er noget.
o Vi
har ikke noget indre selv, som er fast.
·
Selvet forhandler i sociale areaner / sociale
praksisser (modsat Erik. Erikson, hvor intet er til forhandling)
o Mange
rummer forskellige roller, der passer til forskellige situationer.
o Ikke
alle roller passer sammen og ikke alle grupper accepterer alle roller.
·
Subjekt position: kan sammenlignes med en rolle.
o Vi
tilbyder hinanden subjektpositioner.
§
Positionerne kan vi acceptere eller afvise
bevidst eller ubevidst.
§
Tilbuddene om positioner kan spores i sproget.
Diskusanalyse:
·
En diskus er et begreb, som udover det der
bliver sagt også rummer en værdibaseret forståelse under floden.
o Ligger
noget under overfladen. Fx ”Han er en rigtig dreng”: diskurs: spiller fodbold,
kort hår, han går ikke i kjole, positivt ladet.
Identitet ud fra social konstruktionsimen
·
Det er et grundvilkår at vi i vores samfund kan
skifte rolle.
·
Hvor Erikson og Giddens mente at man skulle
stræbe efter noget fast, mener social konstruktionismen at et er utopi
·
Man overlever kun hvis man kan spille
forskellige roller.
Identitet: Identiteten forhandles igennem relationerne
gennem hele livet
Målet: at kunne veksle mellem forskellige roller afhængig af
hvilke relationer man er sammen med.
Problem: Nogle unge holder fast i en bestemt rolle og
fungerer ikke i relationer hvor rollen
ikke passer ind.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar