onsdag den 2. oktober 2013

Uge 40: Elevens læring og udvikling

Ungdom og identitet:

Erik H. Erikson, Anthony Giddens, Thomas Ziehe og Kenneth J. Gegen er blot nogle få teoretikere som behandler området "Ungdom og Identitet". Nogle har dem har fælles træk, hvor andre er fuldkomne modsætninger. Nedenunder vil der være en række kendetegn ved hver af dem og hvad de mener kendetegner ungdom og identitet - den svære tid i menneskets liv:

Thomas Ziehe:
·      Det nye samfunds påvirkning af især unge, narcissistisk ungdom.
·      3 vigtige årsager til den postmoderne psykologi:
o   Flere penge
o   Traditioner i opløsning
o   Mediernes betydning

Kulturelt frisatte:
·      Social arv:
·      Familien betyder mindre.
o   Andre siger den har fået en anden rolle.
·      Religionen mister betydning.

Anthony Giddens:
·      Sociale areaner
o   Sociale grupper, som vi færdes i.
§  Lige som i et cirkus går man ind og viser sit nummer og hvem man er.
o   Vi har forskellige roller i de forskellige grupper.

Giddens og Ziehe:
·      Individet er i fokus – der er personen selv, som skaber sit liv.
o   Hvor vi får har brugt meget tid på at ”sælge” os selv, gør vi det ikke længere, idet vi hele tiden skifter, og det med at ”sælge” os selv skal gå meget hurtigere.
§  Vores påklædning er  med til at vise hvem vi er.

Kernen
Giddens:
·      Vi har en kerne vi udvikler gennem puberteten, som vi tager med os resten af livet: Vores kerne.

Socialkonstruktionismen: Der findes ikke noget i kernen. Vi ændrer os.

·      Identitet: En fast kerne, som udvikles i ungdommen, og forstætter livet ud,
·      Mål: En fast kerne – samme  identitet på tværs af tid og rum
Problem: ikke alle unge finder den faste kerne og vil siden hen veksle mellem mange identiteter med forvirring og nederlag.

Erik H. Erikson:
·      Elev af Freud.
·      Psykoanalyse
·      Udvikling -> øgede krav -> KRISE! -> Nyt udviklingstrin. (Krise: vendepunkt i vores liv, ikke nødvendigt dårligt)
o   Dette gentager sig på hvert enkel trin.
·      Pubertet: Fysisk modning, social udvikling -> forældre sætter grænser for selvstændigheden -> Hvem er jeg?! Identitetsforvirring -> Identitet, identitetsforvirring, negativ identitet.
o    Vi er først ude af krisen, når vi har fundet vores identitet.
o   Negativ identitet: kan ikke leve op til kravene, forvirret

(Positiv) Identitet ifølge Giddens og Erikson:
·      Integritet: Man skal være den samme person i alle rum. Hvis man skifter rundt, har man ikke fået dannet sin identitet.
·      Kontinuitet: Samme identitet iver tid
·      Mig selv og andre: Andre skal opleve mig, som jeg oplever mig selv.
·      Positiv identitet: tilvalgt.

Selvet:
·      Selvet er mennesket indre forestilling om sig selv. Det indebærer:
o   Selvopfattelse
o   Selvbillede
o   Selvkontrol
o   Selvfølelse

Negativ udvikling i puberteten (negativ udvikling)
·      Identitetsforvirring
·      Negativ identitet: en identitet udviklet i trods mod forældrene og samfund -> skabt i trods.
·      Overtager andres identitet: Man overtager forældres normer og værdier. Virker moden, men har ikke udviklet en selvstændig udvikling.

Positiv identitet: Til valgt >< Negativ identitet: Skabt i trods.

Socialkonstruktionismen:
·      Er en samling af flere teorier under samme hat.
·      Kenneth J. Gegen
·      Socialkonstrueret: Alting er socialt konstueret – de vi er blevet enige om
·      Dialektik: Vi påvirkes af hvad man i samfundet er blevet enige om og vi forsætter selv denne sociale konstruktion
·      Sproget: I sproget kan man analysere hvad der er socialt konstrueret
·      Diskurser: Diskurser er de værdiladende ord, som vi i fællesskab tillægger betydning.
·      Fokus: Det dialektiske forhold mellem mennesker og samfund.
·      Det Relationelle selv:
o   Selvet er til forhandling.
o   Vi er kun noget i kraft af at andre anerkender vi er noget.
o   Vi har ikke noget indre selv, som er fast.
·      Selvet forhandler i sociale areaner / sociale praksisser (modsat Erik. Erikson, hvor intet er til forhandling)
o   Mange rummer forskellige roller, der passer til forskellige situationer.
o   Ikke alle roller passer sammen og ikke alle grupper accepterer alle roller.
·      Subjekt position: kan sammenlignes med en rolle.
o   Vi tilbyder hinanden subjektpositioner.
§  Positionerne kan vi acceptere eller afvise bevidst eller ubevidst.
§  Tilbuddene om positioner kan spores i sproget.

Diskusanalyse:
·      En diskus er et begreb, som udover det der bliver sagt også rummer en værdibaseret forståelse under floden.
o   Ligger noget under overfladen. Fx ”Han er en rigtig dreng”: diskurs: spiller fodbold, kort hår, han går ikke i kjole, positivt ladet.

Identitet ud fra social konstruktionsimen
·      Det er et grundvilkår at vi i vores samfund kan skifte rolle.
·      Hvor Erikson og Giddens mente at man skulle stræbe efter noget fast, mener social konstruktionismen at et er utopi
·      Man overlever kun hvis man kan spille forskellige roller.

Identitet: Identiteten forhandles igennem relationerne gennem hele livet
Målet: at kunne veksle mellem forskellige roller afhængig af hvilke relationer man er sammen med.
Problem: Nogle unge holder fast i en bestemt rolle og fungerer ikke i relationer  hvor rollen ikke passer ind.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar