
Således begynder Janne Teller sin fortælling om drengen
Pierre Anthon som beslutter sig for, at der ikke er noget der har betydning. Hun
fortæller om hvordan Pierre Anthon placerer sig i et blommetræ og råber sine
erkendelser ud til sine klassekammerater fra 7.a., som hver dag passerer ham på
vej til skole. 7.a kender egentlig godt til den meningsløshed som Pierre Anthon
råber op om, men alligevel vælger de at ignorer hans udråb og deres egen
kendskab til meningsløsheden. Derimod beslutter klassen sig for, i fællesskab,
at vise Pierre Anthon at der er noget der har betydning. De samler en stor
bunke af betydningsfulde ting, ved at skiftes til at bestemme, hvad de hver
især skal afgive til bunken. Den ender med at indeholde bl.a. et par grønne
sandaler, Jesus på korset, en død lillebror, et bedetæppe, en piges uskyld, en
guitarspillers højre pegefinger og en hamster ved navn Oscarlille. Børnene
opnår en kort verdensberømmelse, da det hele bliver opdaget af forældre, politi
og medier. Til sidst i historien brænder de hele bunken ned med betydning,
inklusiv Pierre Anthon, som børnene har tævet ihjel. De slår Pierre Anthon
ihjel, da han ikke kunne erkende at deres bunke havde betydning. Hele historien
er fortalt er pigen Agnes, som fortæller historien 8 år efter begivenheden
fandt sted.
Intet skildrer de
vilkår det moderne samfund medfører for børnene. Dette gælder bl.a. de voksnes
fravær og behovet for at blive til noget. Dette kan bl.a. ses i udsagnene: ” Hendes forældre var alligevel også ligeglade
med om hun var sent ude, sagde Elise og så ud som om hun ikke vidste om dette
var noget hun var glad for eller ked af” (Teller 2003, s. 54, linje 26-29)
og ”Vi
skulle blive til noget. Noget var lig nogen, og det var ikke noget der blev
sagt højt. Det blev heller ikke sagt lavt. Det var bare noget der lå i luften
..." (Teller 2003, s. 7, linje 15-18).
Denne stræben efter at blive til noget og blive anerkendt af sine
forældre, kendetegner også nogle af bogens temaer, nemlig individualisme og
barnets udvikling, barn-til-voksen. Individualismen kan også ses i bunken af
betydning og på den måde den bliver til. Egentlig har børnene den fælles sag,
at de vil overbevise Pierre Anthon, at der findes betydning. Men de ender med
ikke skabe betydningen sammen, men bidrager derimod individuelt til bunken. Til
at starte med er det materielle ”ofringer” af en karakter, som nemt kan
erstattes. Dette er fx en fiskestang, et par øreringe og et par grønne
sandaler. Dette ændrer sig dog drastisk, da jeg-fortælleren, Agnes, beslutter
sig for, at Gerda skal aflevere sin hamster, Oscarlille. Efter dette udvikler
historien sig i takt med, at ofringernes karakter bliver mere og mere ekstremme,
og det ender bl.a. med, at børnene graver en død lillebror op, skærer hovedet
af en hund, skærer en finger af Jan-Johan og Sofie mister sin uskyld. Børnene
viser ingen solidaritet overfor hinanden, når de skal bidrage til bunken,
derimod opstår den holdning at alle skal gøre sit. Denne holdning ses bl.a. når
Jan-Johan skal have skåret sin finger af: "Alle måtte gøre deres. Vi havde hver gjort vores. Nu var det Jan-Johans
tur. Værre var det vel heller ikke". (Teller 2003, s.80, linje 8-9).
Det at bunken består af en masse individuelle, ofte
materielle genstande, gør at bunken hurtigt mister sin betydning for en del af
børnene. Men dette gælder ikke for Sofie, som føler at bunken har en stor
betydning, idet hun gør det største ofre hun kan. Sofie og Jan-Johan er de
eneste, som aldrig får det tilbage, som de har bidraget til bunken. Hele denne
delte mening om bunken ender også ud i, at børnene kommer op at slås.
Individualismen og barnets udvikling er således to oplagte
temaer i bogen, som også vil være relevante i en folkeskoleundervisningen. Her
vil man som lærer kunne stille eleverne spørgsmål som: Hvad fokusere børnene i Intet på, når de vil finde betydningen?
Hvordan bruger de hinanden og fællesskabet, hvis der er et fællesskab? Kunne
forældrene have forebygget dette, kunne børnene? Kunne dette ske hvor som helst
– i storbyen, forstaden og på landet? Mærker eleverne selv tendenser til
individualisme i deres hverdag, og hvordan forholder de sig til det?
Intet foregår i en
typisk, dansk middelklasse forstadsmiljø: ”Vi
boede i Tæring, en forby til en halvstor provinsby. Det var ikke fint, men
næsten fint. Det blev vi tit husket på, selv om det ikke blev sagt højt. Heller
ikke lavt. Sprøde, gulkalkede murermesterkasser og røde parcelhuse med haver
hele vejen rundt, nye gråbrune rækkehuse med haver foran, og så lejlighederne
med dem vi ikke legede med. Der var også nogle gamle bindingsværkshuse, og
gårde der ikke længere var landbrug, men udstykket til en by, og nogle få hvide
villaer hvor de boede som var mere næsten fine end os” (Teller 2003, s. 7
linje 26 - side 8 linje 3). Her ses endnu en gang individualiteten ved
adskillelse fra de andre sociale klasser, de holder sig for sig selv, til hvor
de kender til. Tæring er altså en lille by, hvor man holder sig til hvad man
kender og hvor man ved hvor man hører til. Hvis man slår ordet Tæring op, kommer der en række
forskellige forslag på, hvad ordet betyder. Det går fra lige fra at være en
type af tuberkulose til nedbrydning af kemikalier og mad.
Hvis man ville have en folkeskoleklasse til at kigge på
miljøet og byens navn, vil undersøgelsesspørgsmål som; Hvorfor tror I
forfatteren har valgt netop dette miljø? Hvordan ville historien foregå, hvis
den fx foregik i København? Hvorfor tror I byen hedder Tæring? Hvad
symboliserer det? Hvad siger Tæring og miljøet om samfundet? Være spørgsmål som
ville være relevante.
I Intet er der
repræsenteret mange forskellige individer, men kun få der hele tiden står
stærkt fremtrædende historien igennem. Disse individer er fx Agnes,
fortælleren, og Pierre Anthon. Agnes
sidder 8 år frem i tiden, og fortæller om hændelserne dengang hun gik i 7.a.
Pierre Anthon er ham der sidder oppe i blommetræet og hele tiden fortæller sine
tidligere klassekammerater, at ingenting betyder noget og alt er relativt: ”Alting er ligegyldigt, råbte han en dag. For
alting begynder bare for at slutte. Det øjeblik I blev født, begyndte I at dø.
Og sådan er det med alt.” (Teller 2003, s. 8 linje 24-26). Udover Agnes og
Pierre Anthon er der også en tredje central person i bogen, nemlig Sofie. Sofie
mister sin uskyld i bogstavelig forstand, idet hun bliver tvunget til at give
den til bunken af betydning. Efter dette ændrer Sofie karakter, hun bliver mere
bestemt, mere hård. I slutningen af historien, er det også kun Sofie der holder
fast i troen på at betydningen ligger i bunken: "Tvivlen tog os en efter en. En. To. Næsten alle.” (Teller 2003, s.
99, linje 17-18) ”...Sofie var den eneste
der holdt stand" (Teller 2003, s. 99, linje 24). Sofie mister sin uskyld, og hun ved at det har
betydning.
Her kunne en samtale om børnenes adfærd være oplagt. Er der
nogle der handler mere rigtigt/fornuftigt end andre, og hvorfor? Hvorfor
handler de som de gør overfor hinanden? Hvad får Pierre Anthon til at miste
troen på, at der er noget der betyder noget? Symboliserer Sofies uskyld noget?
Hvad siger alt dette om vores samfund?
For at binde Sofies uskyld sammen med et af de tidligere
nævnte temaer, barn-til-voksen, kan man se på, at miste sin uskyld oftest ses
som at blive voksen. Hun opnår altså udviklingen barn-til-voksen. Udover dette
kan man også tolke Sofies udvikling, som et budskab. Budskabet lyder på, at man
skal passe på, at livet ikke mister sin betydning, når man bliver voksen. Hvor Sofie
ser det at blive voksen, som et sted hvor
”Fremtiden er hvad vi gør den til”
(Teller 2003, s. 101, linje 30), ser Agnes det mere som ”Tretten, fjorten, voksen. Død.” (Teller 2003, s. 101, linje 23).
Denne forskel kan evt. skyldes at Sofie netop oplever, i en mindre grad, hvad
det vil sige at være voksen, hvor Agnes ”kun” har afgivet sine sandaler, en
materialistisk ting, hun altid kan skaffe igen. I denne sammenhæng er Pierre
Anthon måske et symbol på, hvad der sker når man holder op med at tro på livet,
sætter sig helt uden for fællesskabet og ikke kan se nogen betydning, så er man
måske allerede død. Det er måske her Agnes befinder sig. Hun stoppede med at se
nogen betydning i bunken og dermed betydningen med livet, og derfor ser hun
livet i en punktform. Sofie tror stadig på betydningen og derfor mener hun, at
fremtiden er hvad vi gør den til. Når man ser betydningen, ser man fremtiden.
Derfor findes betydningen måske i det vi skaber sammen. Samtidig kan det dog argumenteres for, at det ikke kun er Sofie
der oplever denne udvikling, barn-til-voksen. Dette kan det, da Pierre Anthons
død sætter gang i tankerne hos børnene " Vi græd fordi vi havde mistet noget og fået noget andet. Og fordi det
gjorde ondt, både at miste og få. Og fordi vi vidste hvad vi havde mistet, mens
vi endnu ikke kunne sætte ord på, hvad vi havde fået" (Teller 2003, s.
114, linje 14-17). Dette kan betyde at børnene har mistet uskylden/uskyldigheden,
idet de har slået et andet menneske ihjel, men samtidig fået troen på livet og
viljen til at leve videre. De ser altså fremtiden, som et sted de selv kan
skabe, ligesom Sofie tidligere har formuleret sig. Livet har betydning, hvis
man kan mærke det.
I dette udviklingstema vil det muligvis være en god ide, at
få eleverne til at finde konkrete eksempler i teksten og argumentere for,
hvorfor det netop er her der sker en udvikling. Udover dette vil man også kunne
diskutere, om denne hændelse med Pierre Anthon, er med til at danne børnene og
komme med eksempler på, hvordan børnene vil komme til at leve i fremtiden med
disse oplevelser.
Intet handler altså
om at blive voksen og om det moderne samfunds individualisering af mennesket.
Udover dette handler Intet også om
udviklingen fra barn-til-voksen, fra uskyldig-til-skyldig og søgen efter
meningen med livet. Et rigtigt ungdomsdilemma om hvorfor man er her, hvorfor er
man til, hvad er betydningen og hvad er meningen med alt og intet? Tekstens
pointe må altså være, at betydningen opstår i fællesskaber og betydningen ikke
findes i ting, men i mennesker og de relationer og oplevelser vi oplever med
hinanden. Meningen med livet er altså subjektiv. Den betydning du selv giver
tingene er det dét er værd.
Som undervisningsmateriale er Intet en ungdomsroman som ofte bliver brugt i undervisningen, pga.
dets mange temaer og relevante budskaber for unge i forvirringsperioden i deres
liv. Romanen rører, som tidligere sagt,
emner som liv, død, individualisme, udvikling, fællesskaber m.m. Det er altså
en bog, som viser de unge, at de ikke er de eneste der leder efter meningen med
livet. I Intet er metoden til at
finde meningen godt nok lidt ekstrem, i forhold til hvad den normale elev
gennemgår. En teoretiker som Erik H. Erikson ville nok se hele udviklingen som
en negativ identitetsudvikling, og dette ville også være relevant for en klasse
at diskutere. Dog er Erik H. Erikson muligvis et for højt niveau i forhold til
en folkeskoleklasse, men emnet om negativ udvikling og positiv udvikling ville sagens
kunne inddrages. Udover dette vil en folkeskoleklasse i udskoling også kunne
have gavn af at læse Intet, da den vil være med til at vise
at der er udvikling i alt, og de ikke står alene med forvirringen. Det er en
bog med både faglige og personlige gode vinkler, som vil være relevante stort
set lige meget hvordan man vælger at tolke bogen.
Super fedt
SvarSletSÅ LAD DOG VÆRE MED AT KALDE DET EN ANALYSE NÅR DET ER ET RESUME
SvarSletDet er IKKE et resume men en meget fin analyse. Analysen oser af overskud. Vi er altså forbi den slaviske gennemgang af et analysehjul?
SletHvorfor tænker du at det er et resume?
neger
Sletpik
SvarSletenig
Sletludre
Sletomg stop
Sletgf
Sletbogen handler om damer
SvarSletAleyna lugter
SvarSletPisse ubrugelig
SvarSletadem
SvarSlet