Portfolie: Behaviorisme og Kognitiv Psykologi.
-
Løsning aktuel i forhold til problemet. ”Anton
teksten”
- Behaviorismen:
adfærd
Skinner:
o
Forstærkning (belønning og straf)
o
Forstærkning for en person er ikke nødvendigvis
det samme for en anden.
o
Læreren påvirker, så eleven bliver bedre:
udvikling.
-
Antons ”pigelege”:
o
Forstærkning ( anerkendelse(fra søsteren når hun
leger pigelege))
o
Veninde i vuggestuen (-II-)
§
Derfor gentager det sig i børnehaven og skolen.
o
Hvis far havde været hjemme = far/søn forhold.
-
Negativ forstærkning: Belønning når noget
fjernes. Fx betinget dom.
-
Positiv: når vi får noget vi godt kan lide.
Belønning.
-
Straf kan ikke kontrolleres.
o
Opleves forskelligt.
o Ignorer
og beløn ønsket adfærd.
Bandura:
-
Socialindlæringsteori
-
Observering, forstærkning og imiterer
o
Gennem andre vi lærer.
-
Anton:
o
Pige rollemodeller: mor, veninder, søster.
o Observere
søsters leg -> ser hendes veninder (rollemodeller) gider lege med hende
-> efterligner søsters leg, så han må være med.
Piaget:
-
Hvordan mennesker lærer og opfatter verden.
-
Adaption: tilpasse sig
-
Perception: observere/erfarer
-
Skema: lagrer observationerne.
o
Når de møder en situation dannes skema.
-
Assimilation: Når nye fænomener tilpasses gamle
-
Akkommodation: når gamle skemaer forandres.
-
Man har skemaer for alt – også køn.
Anton:
-
Mænd arbejder og kvinder hygger man med.
o
Percifre at kvinder er sjove, trygge og er der
-> tilbringer tid med kvinder.
o
Percifre hvordan børn på hans alder leger: har kun pigevenner-> barbie.
§
Pigelege assimilation
§
Drengelege akkommodation
-
Skinner forklare via Ros,
-
Piaget forklare: han har perciperet (observeret)
(Bog: Elevens verden: Indføring i pædagogisk psykologi)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar