onsdag den 11. september 2013

Uge 37 Elevens læring og udvikling


Portfolie: Behaviorisme og Kognitiv Psykologi.
-       Løsning aktuel i forhold til problemet. ”Anton teksten”
-       Behaviorismen: adfærd

Skinner:
o   Forstærkning (belønning og straf)
o   Forstærkning for en person er ikke nødvendigvis det samme for en anden.
o   Læreren påvirker, så eleven bliver bedre: udvikling.
-       Antons ”pigelege”:
o   Forstærkning ( anerkendelse(fra søsteren når hun leger pigelege))
o   Veninde i vuggestuen (-II-)
§  Derfor gentager det sig i børnehaven og skolen.
o   Hvis far havde været hjemme = far/søn forhold.
-       Negativ forstærkning: Belønning når noget fjernes. Fx betinget dom.
-       Positiv: når vi får noget vi godt kan lide. Belønning.
-       Straf kan ikke kontrolleres.
o   Opleves forskelligt.
o   Ignorer og beløn ønsket adfærd.

Bandura:
-       Socialindlæringsteori
-       Observering, forstærkning og imiterer
o   Gennem andre vi lærer.
-       Anton:
o   Pige rollemodeller: mor, veninder, søster.
o   Observere søsters leg -> ser hendes veninder (rollemodeller) gider lege med hende -> efterligner søsters leg, så han må være med.

Piaget:
-       Hvordan mennesker lærer og opfatter verden.
-       Adaption: tilpasse sig
-       Perception: observere/erfarer
-       Skema: lagrer observationerne.
o   Når de møder en situation dannes skema.
-       Assimilation: Når nye fænomener tilpasses gamle
-       Akkommodation: når gamle skemaer forandres.
-       Man har skemaer for alt – også køn.
Anton:    
-       Mænd arbejder og kvinder hygger man med.
o   Percifre at kvinder er sjove, trygge og er der -> tilbringer tid med kvinder.
o   Percifre hvordan børn på hans alder leger:  har kun pigevenner-> barbie.
§  Pigelege assimilation
§  Drengelege akkommodation
-       Skinner forklare via Ros,
-       Piaget forklare: han har perciperet (observeret)

(Bog: Elevens verden: Indføring i pædagogisk psykologi)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar