onsdag den 18. september 2013

Uge 38: Elevens læring og udvikling:

Psykoanalyse og tilknytningsteori:




Tilknytningsmønstre og arbejdsmodeller:

·      Tilknytningsteorien blev udviklet af John Bowlby (1907-1990)
o   Børn fødes med to systemer.
§  Trangen til at udforske og være nysgerrig
§  Søge tryghed hos sine omsorgspersoner – tilknytning.
o   Når barnet er utrygt søger det til sin omsorgsperson. Hvis omsorgspersonen tager imod barnet bliver det trygt, hvis ikke kan det blive utrygt. Efterhånden danner barnet en indre arbejdsmodel:

Indre arbejdsmodeller:
·      Oplevelsen af verden: siger noget om hvad man kan forvente af verden. Hos det lille barn er hele verden tryg.
·      Oplevelsen af sig selv: Det er her selvværdet skabes – positive/negative tanker om sig selv.
o   Arbejdsmodellerne rummer ens eget syn på verden og sig selv.
·      Bowlbys elev Mary Ainsworth undersøgte yderligere disse modeller, hvorpå hun fandt forskellige måder at knytte sig til hinanden:

Tilknytningsmønstre:
·      Tre tilknytningsmønstre som går igen, altså tre indre arbejdsmodeller:
o   Tryg tilknytning:
§  Verden er et godt sted, som vil hjælpe.
§  Jeg er værd at elske, andre folk vil mig gerne.
o   Ambivalent tilknytning:
§  Verden hjælper kun nogle gange, derfor må jeg hellere holde ekstra godt fast i de personer som jeg knytter mig til. Ind imellem skal jeg måske passe på mig selv, for tænk nu hvis folk svigter – derfor vender jeg på en tallerken og løber væk.
§  Jeg er kun værd at elske nogle gange.
o   Utryg tilknytning
§  Verden er ond. Skal jeg overleve, så har jeg kun mig selv.
§  Ingen kan lide mig, men jeg faktisk heller ikke helt hvad kærlighed er.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar