I forbindelse med emnet friluftsliv: Aktiviteter i- og på vand er jeg blevet præsenteret for en opstillet case, hvori vi skulle tage stilling til følgende:
Jeres klasse
er 8. klasse med 24 elever. I klassen er der en pige inkluderet, hun er en pige
med middel grad af autisme. Hun er særlig utryg ved nye situationer. Hun har i
nogle timer støttelærer. I klassen er der også to elever, der ikke kan svømme.
I skal du
drøfte med jeres kolleger i teamet og jeres skoleleder, hvordan I vil løse
udfordringerne.
- Hvilke aktiviteter ønsker I gennemført?
- Hvilke særlige forholdsregler vil I tage mht. elevgruppen?
- Hvordan tænker I vil rumme alle elever?
- Hvilken bemanding af elevgruppen finder i relevant?
Min "lærergruppe" blev enige om at benytte kanosejlads frem for kajak, da denne form typisk danner tryggere rammer end en kajak. I en kano kan der sidde flere og den er nemmere at balancere. Udover dette kom min lærergruppe hurtigt frem til at der hjemmefra skulle tages hånd om de mulige problemstillinger vi så. Vi fik opstillet nogle forslag og ideer til hvordan man kan håndtere en elev med autisme i sådanne et forløb. Forslagene gik ud på, at eleven ville få gennemgået grundigt og detaljeret hvad det var vi skulle ud og lave, så der ingen overraskelser ville komme. Vi snakkede om at denne samtale skulle fungere med eleven og støttelæreren, men muligvis også med forældrene, så disse kunne forsætte en dialog hjemme. Desuden snakkede vi også om, at få en udfrakommende, der ved noget om kano og kajaksejlads, til at komme og fortælle om hvordan man håndtere dette element. Igen for at give eleven en række værktøjer, uden det bliver påpeget at det er pga. denne.
Angående de to elever der ikke kan svømme, blev min lærergruppe hurtigt enige om, at tage eleverne med i svømmehallen for at give dem nogle færdigheder i vandet, men også for at opnå kendskab til dette element i et trygt miljø. Vi snakkede om at det også kunne være en god ide, at lade eleverne have redningsvest med i svømmehallen for at danne tryghed med denne - for at se den i aktion. Sidst men ikke mindst blev det forslået at tage kajakker/kanoer med i svømmehallen for at lære denne at kende i trygge omgivelser.
Når man vælger at tage elever med på udflugter skal der hjemmefra besluttes hvor mange lærer/voksne der skal med for at holde opsyn med elever og sikkerhed. Min lærergruppe blev enige om, at der som min. skulle være 2 lærer og støttelæreren, for at der hele tiden kunne være tryghed.
Disse forslag som vi kom med prioritere at alle kan være med. Alle elever kan være med i svømmehallen for at afprøve rednignsveste og kajakker/kanoer uden nogen nødvendigvis bliver påpeget som svage svømmere. Vi vil give alle en række værktøjer de kan bruge på vandet, men selvfølgelig vil der være en form for differentiering, så ingen kommer til at kede sig. Udover dette vil samtlige elever have godt af, at der kom en udfrakommende og fortalte om de aktiviteter vi skal udøve. Dette vil de, da alle dermed vil have de samme forudsætninger, uanset niveau.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar